Introvert en extravert

20 september 2015


Wat ben jij? Introvert of extravert? Ik ben introvert, introvert houd in dat je iets meer naar binnen bent gericht en over het al gemeen ben je dan meer een denker dan een doener. Extravert is het tegenovergestelde, je bent wat uitbundiger en meestal graag onder de mensen en je laat meer/sneller wat van je horen.

Soms is het lastig dat je introvert bent, maar dat geld natuurlijk precies hetzelfde voor extraverte mensen. Wat ik lastig vind aan introvert zijn is dat ik op momenten dat ik van mezelf moet/kan laten horen dat ik het soms niet durf, dat ik bijvoorbeeld in een groepsgesprek een goed idee heb maar ik het niet zeg omdat andere mensen ook ideeën hebben en ik hun liever voor laat. Datzelfde geld met vragen stellen. In de klas ofzo, als ik iets niet snap (en het is bij een leraar waarbij ik me niet 100% op mijn gemak voel) dan durf ik het soms niet te zeggen terwijl iemand anders iets wel vraagt en er ook (uiteraard) niets aan de hand is. Wat ik bijvoorbeeld ook merk is dat ik wel makkelijk vriendinnen maak, maar op mensen afstappen durf ik niet goed, diegene moet dan zegmaar echt naar mij toe komen, soms baal ik dan heel erg van mezelf omdat contact maken juist iets heel tofs is/kan zijn.

Wat ik geweldig vind aan introvert zijn is dat ik heerlijk op mezelf kan zijn en ik vind alleen zijn dan ook (meestal) niet erg. Ook vind ik het heerlijk om gewoon rustig een boek te lezen of niks doen, zo hebben zowel introvert als extravert zijn voor en nadelen.

Misschien vind je het wel heel moeilijk of ben je onzeker over het feit dat je intro/extravert bent. Ik vind het soms ook lastig, je krijgt bijvoorbeeld te horen dat je jezelf meer moet laten zien in de klas of dat je wel eens wat meer mag praten in de groep in plaats van altijd de anderen te laten praten. Of misschien heb je het gevoel dat je onder doet omdat degene die iedereen zo aardig vind juist intro/extravert is.

Maar gelukkig hoeven we ons niet zo te voelen. Voor God zijn we allemaal gelijk en Hij heeft ons niet voor niets het intro/extraverte karakter gegeven. Zowel de introverte mensen als de extraverte mensen hebben mooie gaven en talenten gekregen van God die jij misschien wel kunt gebruiken doordat je juist intro/extravert bent. Zal ik een voorbeeld geven? Heel veel introverte mensen houden er niet zo van om in de aandacht te hebben zegmaar, misschien jij wel, misschien heb je altijd veel te vertellen en vind je het leuk om met mensen jou ervaringen te delen, hoe tof zou het dan wel niet zijn als je over God kan vertellen? En zoals introvert iemand kan je bijvoorbeeld (net zoals ik nu) een blog beginnen, ik praat graag over God maar dit doe ik nu niet in de directe manier van praten maar van schrijven. Je bent niet toevallig introvert of extravert gemaakt, God heeft jouw je karakter gegeven omdat dat bij je past.

Je hoeft je dan ook absoluut niet voor te doen als introvert iemand als je extravert bent of andersom, Het één is niet beter of minder dan het andere. En nu denk je misschien, ja maar ik merk die verschillen wel heel erg op, ja, er zijn mensen die wat meer opvallen of juist minder opvallen, maar wat dan ook het geval is, jij bent goed zoals je bent, God heeft jou zo gemaakt!

Nu heb ik natuurlijk alleen maar vanuit mijn perspectief gekeken, niet alles wat ik hier heb verteld geld voor alle introverte/extraverte mensen. Iedereen verschilt en iedereen ervaart het weer een beetje anders, mijn doel is gewoon om je te vertellen dat wat je ook bent, schaam jezelf er niet voor, God heeft je een prachtig karakter gegeven dat je ook mag laten zien aan de rest van de bevolking!

Q: Wat ben jij? Introvert of extravert? En wat vind je ervan? Laat het me weten in de comments!


bron foto

Een reactie posten

Latest Instagrams

© Inspiregirll. Design by Fearne.