De redding -Karen Kingsbury

22 september 2015



Ik was al een tijd opzoek naar een goed boek, ik miste heel erg het lezen van een boek maar een boek lezen wat het niet helemaal is is nog stommer. Toen we op bezoek waren bij een hele goede vriendin van mijn moeder mocht ik een aantal boeken uitzoeken om te lenen, ik was razend enthousiast, misschien zit er wat tussen wat ik wel heel interessant vind! En dit keer had ik beet, ik heb een boek gevonden wat ik niet weg kon leggen en dat ik in een mum van tijd uit had gelezen.


Dinsdag, 11 september 2001. Zegt je die datum wat? Waarschijnlijk wel, twee vliegtuigen vliegen de twin towers in, een gebeurtenis die niet snel vergeten zal worden. Over die ingrijpende gebeurtenis gaat dit verhaal, een spannend, ingrijpend en ook een beetje een romantisch verhaal.
Jake Bryan is een brandweerman, getrouwd met Jamie en samen hebben ze een lief dochtertje: Sierra. Jake is christelijk en probeert Sierra ook christelijk op te voeden. Jamie is niet christelijk maar Jake weet zeker dat het hem op een dag zal lukken om Jamie tot geloof te brengen.

11 September 2001
Jake Bryan en zijn brandweerteam zien het gebeuren, een vliegtuig dat laag over vliegt en dan een harde knal, vuur, rook en paniek, dat is wat ze horen en zien. Het duurt even voordat ze beseffen dat er een heel ernstig iets is gebeurd met het World Trade Center, een gebeurtenis die impact maakt op het leven van vele mensen.

Jake en zijn team worden opgeroepen om daar reddingswerk te verrichten. Samen met zijn team moet hij naar de 64e verdieping om daar mensen te helpen en te evacueren, maar dan gaat het mis.

Jamie ziet het nieuws op de televisie, ze is er kapot van, wie geeft haar de garantie dat Jake daar levent uit komt? Vol spanning wacht ze de hele dag bij de telefoon, wachtend tot er iemand belt die haar het nieuws brengt dat Jake Bryan, haar man, levend eruit is gekomen. Het verlossende telefoontje komt dan ook eindelijk. Jake is onder een brandweerauto gevonden, hij ligt in het ziekenhuis om te herstellen van zijn wonden. Jamie zit naast zijn bed en langzaam komen de doktoren tot een vreselijke ontdekking als Jake wakker word, hij weet niets van de vrouw die naast zijn bed zit, de enige die hij nog herrinnert is Sierra.

En alsof de ontdekking dat Jake aan geheugenverlies lijdt nog niet genoeg is, als Jake langzamerhand aan het herstellen is komt Jamie achter een ontdekking die ze nooit voormogelijk had gehouden, een ontdekking die haar leven, en die van Sierra, weer volledig op zijn kop zet, een verandering waardoor hun leven nooit meer hetzelfde zal zijn.

En dan Eric, een man die zijn gezin aan het verwaarlozen is, die alleen maar met zijn werk bezig was. Hij was dan ook op zakenreis naar New York, hij was op het moment van de aanslag dan ook voor zaken in de twin towers, zou hij er nog levend uit komen? En hoe reageert zijn gezin?

Als Jake opweg is naar boven komt hij Eric tegen, hij helpt hem opweg omdat hij een verzwikte voet heeft, als ze elkaar aankijken komen ze tot de ontdekking dat ze als twee druppels wat op elkaar lijken, veel tijd hebben ze niet om daar over na te denken, maar op weg naar beneden vergeet Eric niet wat hij heeft ontdekt.
Heel spannend dus! Karen Kingsbury laat je helemaal meeslepen in het verhaal, het is spannend, en doordat het gebaseerd is op een waargebeurde gebeurtenis is het ook nog eens heel realistisch, wat het boek nog aangrijpender maakt.

Elke keer als ik dit boek zie staan in mijn kast dan denk ik niet van o ja dat boek, nee het is een boek dat ik niet snel zal vergeten. Het is een boek dat je toch wel aan het denken zet, het moet een verschrikkelijke dag zijn geweest, bekijk maar eens filmpjes op YT, mensen die uit het gebouw springen, ze hebben geen andere keus, dikke rookpluimen die uit de gebouwen opstijgen en heel veel vuur, een vuur dat je nauwelijks kan bestrijden, een vuur dat vele mensen levens heeft gekost, een vuur dat bij vele mensen op het netvlies staat gebrand.
Een aanrader is dit boek zeker, niet omdat het grappig of vermakelijk is, het is een bijzonder verhaal, je kent het verhaal van het World Trade Center wel, maar Karen geeft je een beeld van hoe het voor de mensen thuis is geweest, het maakt het persoonlijk, het laat je meeleven. Ook lopen er twee verhaallijnen door elkaar, wat het boek nog interessanter maakt.

Karen Kingsbury, De redding, is bij veel (christelijke) boekwinkels te koop en ook hier online bij bol.com.

Een reactie posten

Latest Instagrams

© Inspiregirll. Design by Fearne.